Mensen komen bij mij met verhalen en vragen, vaak over:
- Weer in beweging komen: Het terug in beweging willen komen wanneer men lijkt vast te lopen.
- Potentieel realiseren: Het gevoel dat er veel meer mogelijk is, maar dat het potentieel niet gerealiseerd wordt.
- Betrokkenheid en eigenaarschap: Het willen werken aan betrokkenheid en eigenaarschap om sterker te worden als geheel.
- Leiderschap ontwikkelen: De wens om de organisatie verder te ontwikkelen en het leiderschap daaraan aan te passen.
- Organisatiecultuur bouwen: Het streven naar een organisatiecultuur (“stalgeur”) vol vitaliteit en wederzijds helpen, waarin elkaar waarderen de norm is.
- Familiedynamiek verbeteren: De wens van een ondernemersfamilie om hun relationele familiale processen te verbeteren.
- Samenwerking bevorderen: Het verlangen naar een kwaliteitsvollere samenwerking en besluitvorming.
- Floreren in verbinding ontwikkelen: De wens om een florerend geheel te creëren door ieders volledige repertoire van passie, kennis, creativiteit, talent en sterkten te waarderen, uit te vergroten en te verbinden.
- Systeeminnovatie ontwerpen: Het verlangen om een lerend (eco)systeem te creëren waarin innovatie overal vandaan kan komen.
- Een gedeeld toekomstperspectief maken: De wens om tot een heldere en gedragen missie, visie en strategische koers te komen.
- Duurzaam HRM: Het willen werken aan een bredere, meer contextuele benadering van HRM waarbij de langetermijnbehoeften van alle relevante stakeholders centraal staan.
- Bestuursdynamiek verbeteren: De wens om als raad de eigen groepsdynamiek te verbeteren ten dienste van een kwaliteitsvolle besluitvorming.
Dit zijn leer- en ontwikkelvragen, die per definitie relationeel-menselijk complex zijn en gezamenlijk (onder)zoeken en groepsleren vereisen; door alle betrokkenen.
Mijn procesexpertise richt zich op menselijke relaties en relatievorming, en bestaat erin dit leerproces zo optimaal mogelijk te laten verlopen.
Als procesbegeleider faciliteer ik wat er tussen mensen gebeurt door: te kaderen, te observeren, aan te voelen, vast te stellen, uit te nodigen, vragen te stellen, door te vragen, een spiegel voor te houden, te erkennen, te bekrachtigen, te benoemen of laten opmerken, of af te wachten om het leerproces alle kansen te bieden.
Dit doe ik steeds weloverwogen en met respect, met de intentie om het proces te verbeteren richting vitaliteit en ontwikkelgloed.
Ik steun hierbij op talloze ontmoetingen, mijn eigen werk (zie publicaties), en het werk van anderen. Ik voel een grote dankbaarheid!